Marraskuun ensimmäisellä viikolla toimijahteisömme matkusti Espooseen Suomeen osallistumaan kolmipäiväiseen työpajaan, jonka tavoitteena oli valmentaa osallistuvia ryhmiä luomaan toimintasuunnitelma omille ammatillisen koulutuksen oppilaitoksilleen. GreenVET-työpaja järjestettiin 5.–7. marraskuuta, ja sen tavoitteena oli sitouttaa osallistujat kestävän kehityksen käytäntöihin ammatillisessa koulutuksessa. Koulutuksen järjesti tiloissaan Omnia Education Partnerships (OEP), jotka osoittautuivat lämpimiksi ja vieraanvaraisiksi isänniksi 13 ammatilliselle oppilaitokselle, jotka saapuivat Saksasta, Latviasta, Sloveniasta, Italiasta, Kyprokselta, Kreikasta ja Egyptistä.
Työpaja alkoi 5.11. ryhmäharjoituksella, jossa osallistujat keskustelivat pienryhmissä organisaatioidensa sitoutumisesta kestävään kehitykseen. Keskustelujen keskiössä olivat YK:n kestävän kehityksen tavoitteet (SDG:t). Ryhmät toivat esille haastavimpia tavoitteita ja jakoivat kokemuksia niiden toteuttamisen esteistä. Myöhemmin Suomen Opetushallituksen edustaja piti esityksen siitä, kuinka Suomen ammatillinen koulutus tukee SDG-tavoitteita. Päivä päättyi SDG-markkinapaikkaan, jossa osallistujat tutkivat yhteyksiä tiettyjen SDG-tavoitteiden ja ammatillisen koulutuksen välillä.
Ohjelma jatkui 6.11. Omnian ja Espoon kaupungin vierailevien puhujien esityksillä kestävän kehityksen parhaista käytännöistä. Tämän jälkeen järjestettiin työpaja, jossa käsiteltiin koko oppilaitoksen lähestymistapaa kestävyyteen. Interaktiivisessa sessiossa osallistujat tunnistivat SDG-tavoitteet, jotka liittyvät erilaisiin hyviin käytäntöihin, ja työskentelivät ryhmissä yhdistääkseen nämä omien oppilaitostensa toimintaan. Päivä huipentui ideointisessioon, jossa pohdittiin organisaation hallintoa ja kestävän kehityksen käytäntöjä. Ryhmät laativat malleja ideoidensa kirjaamiseen. Lisäksi osallistujat tekivät kierroksen OEP:n tiloissa ja saivat käytännön näkemyksiä kestävän kehityksen käytännöistä, jotka ovat syvälle juurtuneet oppilaitoksen toimintaan ja opetukseen.
Viimeinen työpajapäivä 7.11. alkoi ryhmäharjoituksella, jossa osallistujat kuvittivat kahden edellisen päivän tuntemuksiaan piirroksin. Kaikki toivat esiin monenlaisia ajatuksia, mikä osoitti yhteisömme monimuotoisuuden ja koulutuksen vaikuttavuuden. Tämän jälkeen osallistujat työskentelivät omien oppilaitostensa jäsenten kanssa luodakseen SDG-pohjaisia toimintasuunnitelmia käyttäen strukturoitua mallia. Jokainen maa sai tukea projektinsa jäseniltä suunnitelmien vaiheiden, aikataulujen ja roolien määrittelyyn. Lounaan jälkeen jokainen ammatillisen koulutuksen tiimi esitteli toimintasuunnitelmansa ja antoi palautetta muiden suunnitelmista niiden parantamiseksi. Päivä päättyi seuraavien askelten suunnitteluun, jossa korostettiin toimintasuunnitelmien toteuttamisen tärkeyttä oppilaitoksissa sekä jatkotyöpajojen tarpeellisuutta. Ennen lähtöä nostimme maljan uusille yhteyksille ja kirkkaalle vihreälle tulevaisuudelle.
Nämä työpajat tarjosivat arvokkaita näkemyksiä ja konkreettisia toimintasuunnitelmia SDG-tavoitteiden integroimiseksi ammatilliseen koulutukseen, edistivät yhteistyötä ja vahvistivat GreenVETin kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista. Ennen kaikkea ne loivat pohjan yhteistyölle monien eurooppalaisten ammatillisen koulutuksen oppilaitosten välillä. Kiitämme lämpimästi isäntiämme Espoossa, Omnia Education Partnershipsiä, ja odotamme innolla projektimme seuraavia askeleita ja verkossa järjestettäviä työpajoja.